Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/vhosts/texelplaza.nl/httpdocs/includes/include_config_paths.php on line 17 Texel-Plaza
NIEUWS, TEXEL-PLAZA
Advertorial

Woonmaand: koolhydraatarm koken met Marjet

Door Henk Cornelissen
Gepubliceerd: Donderdag 29 Oktober 2020
1355 x bekeken
Voor wie gewicht wil verliezen is het volgen van een koolhydraatarm dieet één van de manieren. In haar Keukencentrum Texel biedt Marjet van der Vis daartoe allerlei mogelijkheden. Ze heeft alternatieven voor bloem en suiker in huis, een ruime sortering aan koolhydraatarme kookboeken om er uitvoering aan te kunnen geven en handige keukenhulpjes om het gemakkelijker te maken. Ze mag zich ook ervaringsdeskundige noemen. Per 1 januari jongstleden begon ze zelf aan een koolhydraatarm dieet en dat combineerde ze met periodiek vasten. Met succes, want nu tien maanden verder is ze 27 kilo afgevallen.

Anders koken en bakken “Ik ben op een andere manier gaan koken en bakken”, legt ze uit. “Geen suiker, geen brood, geen aardappelen, geen rijst en geen pasta. Rijst kun je gemakkelijk vervangen door bloemkool of broccoli. De roosjes en stronken zijn gemakkelijk te vermalen met een keukenmachine. Een paar minuten wokken en je bloemkoolrijst is klaar, heerlijk met roerbakgroenten en onze nieuwe kruidenrubs. In plaats van spaghetti, kun je slierten courgette gebruiken. Met een zelfgemaakte tomatensaus met gehakt en geraspte kaas heb je snel een heerlijke koolhydraatarme maaltijd,” aldus Marjet. “Voor het maken van courgettesliertjes kun je een spiraalsnijder of juliënnepeeler gebruiken, maar voor het gemak hebben we ook accessoires die passen op een KitchenAid of Magimix keukenmachine."

Alternatieven voor bloem en suiker Net zo gemakkelijk bakt Marjet een taart, waarin geen bloem is verwerkt. “In plaats daarvan gebruik ik amandelmeel en kokosmeel, die veel minder koolhydraten bevatten. Dat hebben we nu ook in onze kookwinkel te koop. Let er wel op dat je de hoeveelheden niet één-op-één kunt vervangen. Kokosmeel bijvoorbeeld, neemt meer vocht op dan bloem, dus heb je er minder van nodig anders wordt je baksel te droog. Gelukkig hebben we veel kookboeken in onze kookwinkel over koolhydraatarm koken en bakken waar heerlijke recepten in staan om je op weg te helpen. Ook over koolhydraat-beperkt voor mensen die op hun streefgewicht zijn en dat zo willen houden. Zelf ben ik nu ook op dat punt aanbeland”, vertelt Marjet.

Natuurlijke suikervervanger In plaats van suiker gebruikt ze erythritol, een natuurlijke suikervervanger die vrijwel geen calorieën/koolhydraten bevat en een zoetkracht heeft van 70 procent ten opzichte van suiker. Het ziet er uit als fijne kristalsuiker en heeft geen bijsmaak. Erythritol is een 'suikeralcohol' oftewel polyol en wordt gewonnen door fermentatie van fruit en groenten en is veel gezonder dan een chemische suikervervanger. Het verhoogt de bloedsuiker niet en is dus ook geschikt voor diabetici. “Ik vind het een uitdaging om het minder zoet te maken en tóch nog lekker te laten smaken. Ik eet veel Skyr yoghurt voor mijn eiwitten en doe daarover een beetje zelfgemaakte jam of saus van (rood) fruit met erythritol. Het is wel duurder dan suiker, maar gelukkig hebben wij het in bulk ingekocht zodat het voordelig in onze kookwinkel aangeschaft kan worden.”

Periodiek vasten Marjet heeft haar koolhydraatarm dieet gecombineerd met periodiek vasten met de 16/8 methode. Per etmaal eet ze gedurende zestien uur niet. Eten doet ze dan tussen één uur ’s middags en negen uur ’s avonds. “Voor mij werkt deze periode van acht uur het beste. Het leuke van zestien uur vasten is, dat na veertien uur je vetverbranding en celvernieuwing gaan werken. Doordat ik tevens koolhydraatarm eet, gaat het afvallen dubbel zo snel en op de juiste plekken. Tip: begeleiding van een diëtiste en een Cryolipolyse behandeling ter ondersteuning van het proces.”

Recept “Ik hou nog steeds van lekker eten… alleen doe ik dat nu zoveel mogelijk verantwoord. Mijn favoriete recept wil ik graag met jullie delen. Ik heb een koolhydraatarme versie gemaakt van de overheerlijke citroen-kokoscake van 'Smaken van Karmijn' die op deze manier slechts 2 koolhydraten per stukje heeft.”

Recept kokos-citroencake (koolhydraatarme versie van recept ‘Smaken van Karmijn’) 20 stukjes| bereiding 10-15 minuten | baktijd 35-40 minuten in grote rechthoekige bakvorm Ingrediënten • 5 eieren L • 100 g gesmolten roomboter • 400 g Skyr yoghurt • geraspte schil en sap van 1 onbespoten citroen • 60 g zero calorie siroop vanille • 150 g Erythritol • 100 gram amandelmeel • 100 g kokosrasp • 75 gram kokosmeel • 2 tl bakpoeder • 1 tl baking soda • 1 tl zout Bereiding 1. Verwarm de oven voor op 150 ° C (cake bakken in het midden van de oven op boven- en onderwarmte voor gelijkmatige bruining) 2. Vet een rechthoekige bakvorm in doe er bakpapier in. Rasp de schil van de onbespoten citroen met een fijne rasp en pers de citroen daarna uit. 3. Breek de eieren in een grote mengkom en klop ze even los met een garde. Voeg de gesmolten roomboter, Skyr, citroensap, citroenrasp en zero calorie siroop toe en meng dit goed door met een garde. 4. Voeg nu de Erythritol, kokosrasp, kokosmeel, amandelmeel, bloem, zout, bakpoeder en baking soda toe en roer alles goed door tot een samenhangend beslag. 5. Giet het beslag in de voorbereide vorm, schraap de kom met een siliconenspatel leeg en bak de cake in 35-40 minuten op 150 graden tot hij goudbruin is. Hij is gaar als een satéprikker er droog uit komt. 6. Laat de cake afkoelen in de vorm en til hem aan het bakpapier uit de vorm om hem aan te snijden in ca. 20 stukjes. (bevat slechts 2 gram koolhydraten per stukje) 7. Bewaar de cake afgedekt met plastic of in een plastic doos in de koelkast zodat hij niet kan uitdrogen. Eet smakelijk!

Erythritol, amandelmeel, kokosrasp, kokosmeel, bakpoeder, baking soda en zero calorie siroop vanille zijn verkrijgbaar in de kookwinkel van Keukencentrum Texel
Keukencentrum/Kookwinkel Texel Bernhardlaan 186, Den Burg T: (0222) 312447 E: info@keukencentrumtexel.nl I: www.keukencentrumtexel.nl