Geautomatiseerde verkoop aan de deur
Geautomatiseerde verkoop aan de deur

€ 12.666 uit Grote Clubactie naar Texel

Laatste nieuwsberichten
Texelse verenigingen hebben in het kader van de Grote Clubactie in totaal € 12.666 opgehaald. Landelijk deden 5.267 verenigingen mee aan de Grote Clubactie, met zo’n 350.000 collectanten. Samen haalden zij ruim 10,7 miljoen euro op – en dat is 1,2 miljoen meer dan vorig jaar – door bijna 3,6 miljoen loten te verkopen. De deelnemende hebben hiermee alle records gebroken. Ook de onlineverkoop steeg spectaculair.

De clubs krijgen 80% van het door hen opgehaalde geld in de eigen kas. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld nieuw trainingsmateriaal kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft zo zijn eigen doel.

Texelse opbrengst

In Den Burg kwam de gymnastiekvereniging Texel tot het fraaie totaal van € 5.136, de voetbalvereniging Texel ’94 tot € 3.018, de christelijke muziekvereniging Excelsior tot € 1.521 euro, de atletiekvereniging Texel tot € 678 en de budovereniging Shima tot € 372. In Den Hoorn wist de muziekvereniging Door Eigen Kracht (DEK) € 900 op te halen en hield de sportvereniging Zwaluwen Den Hoorn (ZDH) € 117 aan de Grote Clubactie over. De gymnastiekvereniging Oudeschild kwam tot een opbrengst van € 819 en de sportvereniging Oosterend haalde € 105 op.

Digitale verkoop

De verkoop van de loten voor de Grote Clubactie was voor de leden dit jaar eenvoudiger dan ooit en dat is te merken aan het resultaat. Vorig jaar werden een miljoen loten online verkocht, dit jaar gingen maar liefst 1,6 miljoen loten over de digitale toonbank. Volgens directeur Frank Molkenboer is de onlineverkoop veel leuker en slimmer geworden. “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina, die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club.”

Langs de deur

Veel leden gaan nog gewoon langs de deur en dat blijft ook een belangrijke manier van werven, weet Molkenboer. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op sociale media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. “Voorheen kostte het verwerken van loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is mee te doen”, aldus de directeur.

Het succes bewijst de kracht van deze 49 jaar oude formule. De Grote Clubactie is inmiddels de grootste fondsenwervende actie in Nederland voor het verenigingsleven. Met een uitkeringspercentage van maar liefst 80% keert deze loterij het meeste uit aan het goede doel, de deelnemende clubs.