De bus maakt straks de oversteek vanaf Den Helder en vice versa. (Foto: Frank Grootemaat)
De bus maakt straks de oversteek vanaf Den Helder en vice versa. (Foto: Frank Grootemaat)

De bus naar Texel: meer vragen dan antwoorden

Laatste mededelingen
Als de bus de boot op rijdt, ontstaat er een
“logischere en efficiëntere verbinding vanaf
het treinstation naar Texel en vice versa”.

Een prachtig streven, maar vooralsnog is
het nog volstrekt onduidelijk waarin die lo-
gica en efficiëntie dan te vinden is.

Dat nog een oplossing gevonden moet wor-
den voor het bootkaartje, valt te billijken.
Maar er zijn meer vragen zonder antwoor-
den. Hoe wordt omgegaan met passagiers
die slechts een deel van de route afleggen?

Dus: waar moeten diegenen opstappen die
bijvoorbeeld alleen het bustraject vanaf
’t Horntje naar Den Burg willen volgen?

Kan de bus vanaf de boot de draai naar de
halte bij de veerhaven nog wel maken?
Zo ja, is dat wenselijk gezien de verkeerssi-
tuatie? En zo nee, komt er dan een opstap-
mogelijkheid op de boot?

Ook omtrent de situatie aan boord is er nog
veel onduidelijk. Moeten passagiers op de
veerboot in de bus blijven?

Zo nee, hoe valt dan te controleren of ieder-
een weer is ingestapt?
En gaat de bus ook rijden op de tussen-
boot, of blijft die (net als nu overigens) ver-
stoken van een aansluiting op het OV?

De ‘bus op de boot’ moet voorkomen dat
aansluitingen worden gemist.

Maar dat is nauwelijks aan de orde. De bus-
sen sluiten goed aan op de boot. De aan-
sluiting op de trein is eerder het probleem.
En dat probleem wordt juist groter. Want
staat de bus straks wel altijd vooraan?

Zo niet, dan neemt de kans op het missen
van de trein in de nieuwe situatie toe. Kort-
om: er staan nog heel veel vragen open...

De ‘bus op de boot’ lijkt dan ook meer op ’n
proefballonnetje dan een goed doordacht
project.

Frank Grootemaat, redacteur.