Nieuwe veerboot met vaste accu mogelijk wél op stroom

Nieuws
Teso ziet weinig heil in het plan van Wubbo
Ockels voor aandrijving van de boot op
groene stroom via accu’s (zie vorig artikel).

Maar voor de opvolger van de Schulpengat,
die in 2015 in de vaart moet komen, wordt
een accuconcept wel overwogen.

“Geen mobiele accu’s, maar bijvoorbeeld
vaste accu’s aan boord”, zegt Marc Bakker.
De batterijen worden via een dieselgenera-
tor, analoog aan de auto, tijdens het varen
deels weer opgeladen.

“Verder is denkbaar dat de accu’s met een
wal-schipverbinding tijdens het laden en
lossen in de veerhaven worden opgeladen.”

“De veerboot ligt (tussen de overtochten,
red.) 30% van de tijd in de veerhaven.”
Het gaat volgens het hoofd-technische
dienst van Teso om gemiddeld negen minu-
ten, zowel in Den Helder als op Texel.

Of het zin heeft om de accu’s in die tijd ge-
deeltelijk op te laden, is niet te zeggen. “We
nemen dit in de vooronderzoeken mee.”

“Bovendien gaat de ontwikkeling van grote
accu’s razendsnel”, zegt Bakker.
“We hopen dat tegen de tijd dat de Schul-
pengat vervangen wordt, de technologische
toepassingen sterk zullen zijn verbeterd.”

Overigens kunnen de accu’s de dieselmoto-
ren volgens Bakker nooit helemaal vervan-
gen. “Die zullen altijd nodig blijven.”

Hoeveel CO2-reductie de groene-stroom-
accu’s opleveren, is moeilijk te schatten.
“Het nieuwbouwproject moet technisch nog
beginnen.”

Haalbaarheid en milieuwinst hangen vol-
gens Bakker ook af van de grootte van de
boot en het gewicht en de kosten van de accu’s.

Teso onderzoekt nog meer alternatieve
voortstuwingsmethoden zoals ‘turbosails’
en energiebronnen zoals zonnepanelen.